Czym jest regał zblokowany i jak go wykorzystać?
Nic nie mówi Ci nazwa „regał zblokowany”? To inaczej regał stały wspornikowy wjezdny oraz przejezdny. Jego obsługa odbywa się za pomocą wózków widłowych. Jakie ma zalety i wady oraz w jakich magazynach sprawdzi się najlepiej?
Regał zblokowany- definicja
Regał zblokowany, czyli drive-in lub stały wspornikowy z podporami wspornikowymi zblokowanymi wyróżnia się zwartą, wielkogabarytową budową. Do wnętrza może wjechać środek transportu, w celu obsługi składowanych na paletach towarów.
Najczęściej regały zblokowane są stosowane w obiektach, którym zależy na efektywnym składowaniu ładunków. Sprawdzają się w magazynach o dużej rotacji i ograniczonej przestrzeni. W każdym gnieździe można umieszczać dużą ilość palet.
Regały wspornikowe mają charakterystyczną budowę opartą na układzie powtarzających się słupów lub ram ze wspornikami, lub podporami. Słupy i ramy nośne mają stałe położenie, modyfikować można natomiast ustawienie wsporników oraz podpór. Istnieje możliwość przytwierdzenia konstrukcji do podłoża, albo stworzenia systemu jezdnego. Dostępne są również opcje ze specjalnymi torowiskami. To pozwala rozbudować regały zblokowane w kierunku systemów wjezdnych lub przejezdnych.
Główne cechy regałów zblokowanych
Regały zblokowane poznasz po:
- zwartej, wielkogabarytowej konstrukcji umożliwiającej maksymalne wykorzystanie przestrzeni w magazynie,
- możliwości wjechania do wnętrza regału wózka widłowego, dlatego palety można składować w głębszych rzędach,
- możliwości składowania dużej ilości palet w jednym ciągu regałowym. To przekłada się na zwiększenie pojemności magazynu,
- regał zblokowany jest dostosowany do obsługi różnych typów towarów: palet, pojemników, dłużyc i wielu innych.
Rodzaje regałów wspornikowych
- Regały paletowe rzędowe zblokowane — umożliwiają obsługę zróżnicowanych, ciężkich ładunków. Na głębokość można przechowywać dwie jednostki ładunkowe.
- Regały półkowe zblokowane — sprawdzają się do obsługi mniejszych towarów takich, jak dokumenty, części zamienne, produkty w opakowaniach jednostkowych.
- Regały przepływowe zblokowane — sprawdzają się w magazynach korzystających z metody FIFO (pierwsze weszło, pierwsze wyszło). Towary są składowane na łożach rolkowych i są grawitacyjnie przemieszczane w kierunku wyjścia.
- Regały wspornikowe zblokowane — umożliwiają obsługę towarów o nieregularnych kształtach, długich przedmiotów lub materiałów wielkogabarytowych. Składają się z ramion wspornikowych, na których opierają się towary. Dzięki zblokowaniu konstrukcja jest stabilna.
- Regały wjezdne zblokowane — coraz rzadziej spotykane rozwiązanie w obiektach logistycznych, choć pozwala na zarządzanie gospodarką magazynową według zasady LIFO (ostatnie weszlo, pierwsze wyszło).
Gdzie najlepiej sprawdzi się regał zblokowany?
- Magazyn o dużej rotacji. Ten regał daje możliwość szybkiego i efektywnego składowania ładunków.
- Magazyn z ograniczoną przestrzenią. Regał zblokowany umożliwia maksymalne wykorzystanie dostępnego miejsca.
- Magazyn z różnymi typami towarów. Regał pozwala na obsługę różnych towarów składowanych na paletach i w pojemnikach.
- Magazyn z ciężkimi towarami. W jednym gnieździe można składować dużą ilość palet.
Jakie zalety ma regał zblokowany?
- Na mniejszej powierzchni można przechowywać dużą ilość palet, ze względu na składowanie na głębokość.
- Składowanie i pobieranie ładunków jest proste, co przekłada się na szybkość realizacji operacji logistycznych.
- Maksymalne wykorzystanie przestrzeni magazynowej powoduje, że możesz zmniejszyć koszty magazynowania.
- Regały stałe dostosowują się do zróżnicowanych potrzeb użytkowników
Jakie wady ma regał zblokowany?
- Dostęp do poszczególnych palet jest ograniczony. Jeżeli chcesz uzyskać dostęp do ładunków składowanych najgłębiej, najpierw musisz wycofać wcześniejsze towary. Może to być utrudnione podczas składowania ładunków o wysokiej rotacji.
- Regały zblokowane trzeba obsługiwać wózkami widłowymi. To wymusza konieczność stworzenia szerszych alejek, po których urządzenia transportu bliskiego mogą się bezpiecznie poruszać.