inwestycje w logistyce

Outsourcing logistyczny. Czym jest fulfillment dla e-commerce?

W e-commerce niezbędna jest perfekcyjnie działająca logistyka. Umożliwia uzyskanie zadowolenia klientów, koszty są optymalizowane, a przedsiębiorca zyskuje czas na rozwój biznesu. Ciekawym rozwiązaniem, które na pewno zainteresuje wielu, jest fulfillment, czyli outsourcing logistyczny.

Outsourcing logistyczny — co to jest?

W handlu internetowym bardzo duże znaczenie odgrywa marketing internetowy, ale również sprawnie zorganizowane procesy logistyczne. Sukces w dużej mierze zależy od tego, czy w krótkim czasie uda się dostarczyć klientom zamówione towary. Aktualnie, gdy branża e-commerce rozwija się na potęgę, nikogo już nie dziwi, że fulfillment w Polsce cieszy się tak dużą popularnością.

Fulfillment — co to znaczy?

Fulfillment, to inaczej outsourcing logistyczny. Zapewnia zewnętrzną, kompleksową obsługę dostosowaną do potrzeb sklepu e-commerce. Zewnętrzny operator, jakim jest fulfillment center, zapewnia dostęp do narzędzi, dzięki którym procesy logistyczne są realizowane szybko, sprawnie i bez opóźnień.

Zasoby, na których może zyskać właściciel biznesu to przede wszystkim wykwalifikowani pracownicy, tacy jak kurierzy, magazynierzy, osoby do etykietowania towarów. Udostępniane są również powierzchnie magazynowe i know-how, jak prowadzić biznes, który odniesie sukces.

Firmy, które oferują fulfillment dla e-commerce, zajmują się częścią lub całością procesów odpowiedzialnych za produkcję towarów, dostarczanie ich do magazynów, dostawy do klientów finalnych. Outsourcing obejmować może również prowadzenie ksiąg podatkowych czy usługi sprzątające. Przedsiębiorca może skorzystać również z pomocy w wyposażeniu magazynu. Zastosowanie tego to dobry pomysł, bo w magazynie znajdą się regały paletowe w pełni dopasowane do realizacji procesów związanych z obsługą towarów.

Jakie działania automatyzuje fulfillment dla e-commerce?

Głównym zadaniem outsourcingu logistycznego jest uproszczenie i optymalizacja działań wykonywanych w branży e-commerce. Aby cały proces mógł działać sprawnie i przynosić realne korzyści, należy zrealizować następujące etapy:

  • przekazanie towarów do magazynów fulfillment,
  • pełna obsługa towarów przez fulfillment, czyli etykietowanie, sortowanie, przechowywanie,
  • dostarczanie zamówień do klientów prosto z magazynów fulfillment.

Outsourcing logistyczny — wady i zalety

Coraz większą popularnością cieszy się outsourcing w logistyce. Oto korzyści, jakie zapewnia.

Skalowalność

Należy to rozumieć jako dostosowanie wykorzystanych zasobów do rozmiarów biznesu. Rozwój jest korzystny dla każdego przedsiębiorstwa, ale wiąże się z powiększeniem dotychczas wykorzystywanej przestrzeni magazynowej i zatrudnieniem dodatkowych pracowników. To generuje dodatkowe koszty. Trzeba również poświęcić czas na rekrutację i szukanie nowego magazynu. W tych tematach pomocny jest outsourcing logistyczny.

Zmniejszenie kosztów przez zmienne koszty

Przedsiębiorca, który posiada własny magazyn, ponosi bardzo duże koszty związane z logistyką. Wydatki obejmują również zatrudnienie pracowników. Decydując się na fulfillment, przedsiębiorca opłaca jedną fakturę uzależnioną od zakresu usług.

Wyższa jakość obsługi

Obsługa zapewniana przez profesjonalne centrum logistyczne pomaga w utrzymaniu na najwyższym poziomie satysfakcji klientów. Wykwalifikowani pracownicy skutecznie obsługują zwroty i reklamacje.

Procesy logistyczne pod kontrolą

Outsourcing w logistyce umożliwia uzyskanie pełnej kontroli nad zachodzącymi w przedsiębiorstwie procesami. Obsługa odbywa się z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. To pozwala na szybkie generowanie raportów, a tym samym dokumentowany jest rozwój firmy i ewentualnie można wprowadzać zmiany, gdy nie widać postępów.

A co z wadami?

Jak w przypadku każdej innowacji, również blaski i cienie ma outsourcing logistyczny. Wady i zalety często wymieniane są tu zamiennie:

  • Procesy logistyczne pod kontrolą? Ale przedsiębiorca nie do końca ma wpływ na ich realizację. Są zautomatyzowane i wdrażane przez zewnętrzne podmioty.
  • Poprawa jakości obsługi? Przedsiębiorca nie może sobie przypisać budowania pozytywnych realizacji z konsumentami. Robią to za niego pracownicy zatrudniani przez zewnętrzną firmę.
  • Zmniejszenie kosztów? To zależy od zakresu usług, na jakich outsourcing zdecyduje się przedsiębiorca.

Fulfillment jest ciekawym rozwiązaniem dla przedsiębiorców działających w branży e-commerce. Można uzyskać wiele korzyści, ale wdrożenie tego modelu należy przemyśleć pod względem opłacalności.