Łańcuch dostaw – czym jest i jak go optymalizować?
Łańcuch dostaw jest bardzo ważnym elementem niemal każdej firmy. Składa się z wielu etapów, a jednym z kluczowych jest dostarczenie towaru do klienta. Najważniejsze, aby zadbać o optymalne zarządzanie łańcuchem dostaw. Im będzie elastyczniejszy, tym szybciej uda się dostosować do zmiennych warunków rynkowych.
Łańcuch dostaw — definicja
Supply chain w tłumaczeniu na język polski to łańcuch dostaw. Definicja wskazuje, że jest to kompleksowy system organizacji i zarządzania procesami, w celu dostarczenia towaru lub usługi do klienta. Proces składa się z wielu etapów:
- zamówienia produktu,
- produkcji surowców,
- magazynowania,
- transportowania,
- dystrybucji.
Efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw przynosi wiele korzyści dla firmy. Wykonując wszystkie działania poprawnie, można optymalizować koszty, poprawiać efektywność, zwiększyć jakość obsługi klienta, a przy tym zminimalizować ryzyko opóźnień w dostawach.
Z czego składa się łańcuch dostaw?
Każdy z poniższych elementów tworzy kompleksowy łańcuch dostaw. Choć mogą go tworzyć różne produkty, firmy logistyczne, hurtownie czy producenci, najważniejsze jest, żeby był zoptymalizowany i efektywnie zarządzany.
Każdy łańcuch dystrybucji tworzą:
- produkcja surowców — proces wydobycia lub wytworzenia surowców, które pozwalają na wykonywanie dalszej produkcji lub konsumpcji;
- dostawcy — firmy te zajmują się dostarczaniem surowców, komponentów, materiałów i gotowych produktów. Stanowią kluczowe pierwsze ogniwo budujące łańcuch dostaw w firmie;
- produkcja — przetwarzanie surowców i komponentów, w celu stworzenia gotowego produktu. Obejmuje produkcję, montaż, testy jakości, pakowanie;
- dystrybucja — towary trafiają do miejsca docelowego. Niezwykle ważny jest odpowiedni transport, zarządzanie trasami, a także monitorowanie dostawami;
- punkty sprzedaży — finalizacja transakcji pomiędzy klientem a sprzedawcą. Klient może dokonać zakupu lub skorzystać z usługi;
- klienci — ostatni element, który tworzy łańcuch dostaw. Schemat musi zakończyć się na kliencie, ponieważ z jego powodu powstał. Potrzeby i oczekiwania klienta wpływają na decyzje podejmowane przez firmę.
Procesy w łańcuchu dostaw, którymi trzeba zarządzać
Logistyka dostaw obejmuje wiele działań, które przyczyniają się do przemieszczania towarów lub usług od dostawcy do klienta końcowego. Celem jest zapewnienie skutecznej, efektywnej i zgodnej z oczekiwaniami konsumenta dostawy.
Procesy w łańcuchu dostaw, jakie trzeba wykonać, to:
- Planowanie — wybierając strategie zarządzania dystrybucją, należy wziąć pod uwagę prognozowany popyt i zapotrzebowanie na towary. Do tego należy dobrać dostawców, lokalizację magazynów i optymalne trasy transportu towarów.
- Zaopatrzenie — optymalizując łańcuch zaopatrzenia, wybierz odpowiednich dostawców, wynegocjuj atrakcyjne ceny i zawrzyj korzystne umowy. Przy tym nie zapomnij o kontroli jakości surowców i poprawnym zarządzaniu zapasami.
- Produkcja — procesy produkcyjne muszą być pod kontrolą, w celu ustalenia odpowiedniego harmonogramu prac i optymalizacji wydajności.
- Magazynowanie — obejmuje bezpieczne składowanie towarów na wysokiej jakości regałach magazynowych. Należy na bieżąco monitorować dostępność towarów, najlepiej z wykorzystaniem systemu zarządzania WMS.
- Dystrybucja — należy zapewnić optymalną organizację transportu i terminowe dostarczanie produktów do miejsca docelowego. Niezbędne jest przy tym zarządzanie trasami i śledzenie przesyłek.
- Monitorowanie — stałe sprawdzanie, jak działa wdrożona koncepcja łańcucha dostaw, pozwala wyłapywać problemy i wprowadzać ulepszenia.
- Koordynacja — wszyscy uczestnicy łańcucha dostaw muszą działać zgodnie z ustalonym planem i na bieżąco wymieniać się informacjami.
Pojęcie łańcucha dostaw w logistyce
Znając dokładnie pojęcie łańcucha dostaw, wiesz, jak duże znaczenie odgrywa w logistyce. Dobrze zarządzana dystrybucja powoduje, że firma jest konkurencyjna i ma dobre relacje z klientami. Aby odnieść sukces, trzeba mieć innowacyjne i elastyczne podejście.



